"ΦΤΙΑΧΝΟΝΤΑΣ ΚΙΝΗΜΑΤΑ, ΟΡΓΑΝΩΝΟΝΤΑΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ: ΦΥΛΟ <-> ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΤΗΤΑ <-> ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ <-> ΘΕΩΡΙΕΣ <-> ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑΤΑ"


//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

το qv στο what queer fest
26-28 νοέμβρη 2010


//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Μιλώντας για το QV

Το qv δημιουργήθηκε το φθινόπωρο του 2004 δηλαδή διανύει τον 7 ο χρόνο του. Το qv προκύπτει από ένα λογοπαίγνιο και σημαίνει « queericulum vitae ». Πρόκειται δηλαδή για ένα «βιογραφικό σημείωμα» των αλλόκοτων εμπειριών μας. Σήμερα είμαστε 12 άτομα που την αποτελούμε και παρόλο που η σύνθεση της έχει αλλάξει μέσα στα χρόνια, απ'όλα έχει ο μπαξές: λεσβίες, αδερφές, trans και στρέιτ καθώς και συνδυασμούς τους. Οι συνελεύσεις γίνονταν τον πρώτο χρόνο σε σπίτια, μετά για 4 χρόνια στο Στέκι μεταναστών και τον τελευταίο χρόνο στην κατάληψη της Σκαραμαγκά. Είμαστε μια κλειστή ομάδα, δηλαδή δεν έχουμε ανοιχτές συνελεύσεις, και συναντιόμαστε μία φορά την εβδομάδα.

Αφετηρία για την δημιουργία της ομάδας ήταν μια ανάγκη να δημιουργήσουμε έναν χώρο που δεν υπήρχε. Οι ομάδες που ασχολούνταν με τη σεξουαλικότητα και την έμφυλη συνθήκη είχαν άλλον προσανατολισμό και οι έννοιες που μας γοήτευαν όπως αυτές του queer και της επιτελεστικότητας του φύλου δεν κυκλοφορούσαν με την σημερινή ένταση στους χώρους που κινούμασταν. Έτσι η ομάδα έφτιαξε έναν χώρο συνάντησης και συνομιλίας των ποικίλων ταυτοτήτων με στόχο την παραγωγή λόγου χρησιμοποιώντας ως άξονα το βίωμα και τον τρόπο με τον οποίο οργανώνονται τα υποκείμενα. Χρησιμοποιούμε τις ταυτότητες κρατώντας όμως κριτική στάση απέναντι σ'αυτές και προσπαθούμε να δούμε πως δομούμαστε ώστε να τις αποδομήσουμε.Το βίωμα είναι αυτό που χρησιμοποιούμε ως αφετηρία για να δούμε τις διάφορες πολιτικές προεκτάσεις που έχει η προσωπική μας ζωή. Ξεκινώντας από τις δικές μας εμπειρίες προσπαθούμε να καταλάβουμε πως παράγεται η εξουσία, πως την ενσωματώνουμε, πως την κουβαλάμε και πως την αναπαράγουμε. Δεν αστυνομεύουμε την εμπειρία μας απλά προσπαθούμε να την αποκωδικοποιήσουμε μέσα από ένα πλέγμα σχέσεων εξουσίας. Έτσι εξετάζοντας την εξουσία ως κατασταλτική αλλά και ως παραγωγική δύναμη μιλάμε για τα βιώματα μας. Προσπαθούμε να ανιχνεύσουμε το πλέγμα των μικροεξουσιών που περιγράφουν την έμφυλη συνθήκη, τη σεξουαλικότητα, την επιθυμία και προσπαθούμε να κάνουμε πολιτική διατρέχοντας το όριο μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού. Αυτή η διάσχιση γίνεται με εργαλείο την προσωπική εμπειρία κάθε μιας από μας. Η ανάγκη ύπαρξης αυτού το χώρου υπάρχει ακόμα, για αυτό και συνεχίζουμε, για αυτό και πολλοί από εμάς αρχίσαμε να συμμετέχουμε στην ομάδα σε διάφορες φάσεις μέσα στα χρόνια.

Εργαλείο έκφρασης της ομάδας και επικοινωνίας είναι το περιοδικό, ηλεκτρονικό και έντυπο. Τα κείμενα του τεύχους δεν είναι ενυπόγραφα αφού με την εσωτερική διαδικασία γίνεται η οικειοποίηση του κειμένου από το σύνολο της ομάδας. Μοιάζει σαν το κάθε κείμενο να υπογράφεται από έναν συλλογικό συγγραφέα. Με τον τρόπο αυτό ο προσωπικός λόγος για την εμπειρία της καθεμιάς από μας συλλογικοποιείται πρώτα στο εσωτερικό της ομάδας και μετά εκτός αυτής με την έκδοση του τεύχους. Η διαδικασία αυτή είναι επίπονη και χρονοβόρα. Συχνά μας ασκούν κριτική σε σχέση με την εσωστρέφειά μας, τους χρόνους μας, την παραγωγικότητά μας. Στα πράγματα που κάνουμε όμως εμείς βρίσκουμε ένα νόημα, και ίσως το βρίσκουν και άλλοι. Είμαστε παραγωγικοί με ένα τρόπο που δε φαίνεται προς τα έξω, αλλά αυτός ο τρόπος έχει πολύ σημασία για εμάς, για την εσωτερική μας επικοινωνία. Δεν έχει σημασία μόνο τι θα βγει, τι θα παράγουμε τελικά, αλλά και η διαδικασία παραγωγής του. Ό,τι βγει είναι αποτέλεσμα συλλογικών διαδικασιών και κτήμα όλων. Δεν έχει σημασία ποιος έχει φέρει το αρχικό κείμενο άλλα κατά ποσό η καθεμιά βρίσκει και κάτι δικό της μέσα σε αυτό. Σ'αυτό το επίπεδο το qv είναι παραγωγικό. Εκεί που μέσα στην ομάδα καταφέρνουμε να συνδιαμορφώνουμε, να συνυπάρχουμε και να μοιραζόμαστε, με έναν τρόπο ισότιμο. Η διάθεση για συνδιαμόρφωση έχει ένα κομμάτι διαπραγμάτευσης και ένα κομμάτι υποχώρησης και αυτό μαθαίνουμε να κάνουμε μεταξύ μας. Σημασία για μας έχει να προσπαθείς τις σχέσεις και να μην τις παρατάς, να μην ψάχνεις για συμφωνίες εκ των προτέρων, να εξασκείσαι στην υπομονή και να αντέχεις την σχέση, που δεν είναι πάντα καλή.

Μέσα σ'αυτά τα χρόνια έχουμε παραγάγει 4 τεύχη και τα 3 βρίσκονται σε ηλεκτρονική μορφή στη διεύθυνση www . qvzine . net . Το τέταρτο μόλις τυπώθηκε ενώ και τα 3 προηγούμενα έχουν βγει σε έντυπη μορφή. Επίσης έχουμε οργανώσει 4 queer teas στο στέκι μεταναστών, το καθένα με διαφορετική θεματική ενότητα, επιδιώκοντας την ανταλλαγή εμπειριών και την συλλογική έκφραση. Το qv έχει κάνει επίσης 2 queer party , ένα στο αυτόνομο στέκι και ένα στη villa amalias σε συνεργασία με την ομάδα συναυλιών. Στα pride έχουμε κάνει κάποιες παρεμβάσεις, νιώθοντας ότι έχουμε κάποια σχέση αλλά και διαφωνώντας με τον τρόπο που γίνεται και το λόγο που βγαίνει. Ήμασταν όμως εκεί γιατί θέλαμε να ακουστεί η φωνή μας στο κόσμο που συμμετέχει και να συναντηθούμε με άλλες ομάδες.

Αποφεύγουμε να γίνουμε οργανικό κομμάτι κάποιου χώρου ως συλλογικότητα, χωρίς αυτό να απαγορεύει τη σύνδεση κάποιων από μας με αυτούς τους χώρους, αφού το qv δεν είναι παρεμβατικό στις ατομικότητες. Η σύνδεση μας με τους χώρους που βρισκόμαστε γίνεται περιστασιακά είτε με κάποιες δραστηριότητες/εκδηλώσεις μας, είτε συμμετέχοντας σε κάποιες δράσεις που οργανώνονται από αυτούς τους χώρους.

Το qv είναι φειδωλό στο πως συναντιέται με τους άλλους και αυτό σχετίζεται απ'τη μια με το γεγονός ότι δουλεύουμε με άξονα τα βιώματα μας, και απ'την άλλη με τον τρόπο που βιώνουμε την έκθεσή μας στη προσπάθεια μας να αποκτήσουμε ορατότητα και να δημιουργήσουμε χώρο. Στην διαδικασία της συνάντησης με άλλους υπάρχει από την μια η διαπραγμάτευση με το κυρίαρχο και τις αντιστάσεις που προκαλεί αυτή η πολιτική λογική, και από την άλλη η ανάγκη της δικής μας επιβεβαίωσης. Η ίδια η έμφυλη συνθήκη επηρεάζει τη συνάντησή μας με τους άλλους.

Βασικό εργαλείο μας είναι ο λόγος, για να καταλάβουμε εμείς πράγματα και για να επικοινωνούμε με τους άλλους. Κύριο ζητούμενο μας η έκθεση, η ορατότητα και η δημιουργία χώρου για την έκφραση κάθε «διαφορετικότητας». Και μέσα στα 6 χρόνια παρουσίας μας αισθανόμαστε ότι η φωνή μας έχει ακουστεί και έχουμε συμβάλλει ώστε να αναδειχθούν τα θέματα της σεξουαλικότητας, της επιθυμίας, της έμφυλης συνθήκης ως θέματα πολιτικών σχέσεων, δηλαδή σχέσεων εξουσίας.